För nån vecka sedan ringde en övertrevlig kvinna från Qall Telecom och undrade om jag var nöjd med mitt Telenorabonnemang. Hon ringde min mobil som har ett flatrate 3-abb från partiet så jag antog att hon menade det Telenorabb som jag övertagit från min sambo och gett till barnen (därför att deras mamma inte är sådär himla lösningsorienterad vad det gäller barnens kommunikation med mig, så att säga).
Kvinnan i luren redogjorde för att hon ringde från Qall Telecom, att de kunde se att jag inte ringde mycket på det här Telenorabonnemanget (vilket iofs stämde, det har tom varit spärrat ett par månader sedan telefonen "försvunnit" under mystiska omständigheter) och att de hade ett bra erbjudande just nu; ett abb som bara kostade när man ringde (59 öre minuten, 59 öre i öppningsavgift). När jag frågade om jag kunde få kolla villkoren lite på deras hemsida och återkomma fick jag höra att om jag sade ja nu direkt så slapp jag startavgiften på 299kr. Abonnemanget skulle dessutom inte börja gälla förrän bindningstiden på mitt gamla Telenorabb hade gått ut. Visst, det lät ju bra så jag sade ja.
Några dagar senare kom ett SIM-kort med PIN och PUK-koder i posten. Ingen orderbekräftelse, inga villkor, ingenting. Idag ringde en annan kvinna från Qall Telecom och undrade varför jag inte fyllt i blanketten för nummerportering. Jag svarade att jag inte fått varken någon sådan eller någon orderbekräftelse. Då såg hon plötsligt att blanketten skickats från dem i fredags så jag hade nog inte hunnit få den, än mindre fylla i den och hon skulle vidarebefordra förfrågan om orderbekräftelsen och den övriga informationen till kundtjänst.
När jag kom hem låg blanketten där. Halvt ifylld för att portera numret från partiets 3-abb, inte mitt Telenor-abb som det ju skulle gälla. I ett annat kuvert låg en faktura, på bl.a. 299 kr i startavgift, den som jag skulle slippa. Och slippa månadsavgiften gör man bara om man byter från just Telenor eller tele2, inte från 3. Men vafan...
Jag har rätt lågt tålamod med klantarslen just nu så här blir det distansavtalslagens ångerrätt som får träda i kraft. Den innehåller en hel del roliga saker som kommer att bita de här nötterna i häcken rätt hårt, t.ex: Om näringsidkaren underlåter att lämna information om ångerrätt förlorar konsumenten sin ångerrätt först ett år efter den dag då ångerfristen skulle ha börjat löpa. (Dom i Marknadsdomstolen).
En sökning på Qall Telecom är också rätt upplysande för presumtiva kunder.
Kommentarer
Företag har ingen ångerrätt kära du
Nej Qall lurar inte folk. Beror ofta på att folk inte lyssnar, inte frågar och sedan upptäcker att dom borde frågat. Inte säljarens/Qalls fel att kunder inte frågar och sedan upptäcker sina fel. Säljarna går igenom avtalet med en och då kan man se allt svart på vitt. Företagare har ingen rätt (otur för er som är missnöjda). Det är synd att ni har fått denna uppfattningen men kanske dags att lyssna/fråga mer/kolla noga för man får se allt svart på vitt. Oftast beror det på ett missförstånd mellan säljare och kund. Är ni missnöjda så ring Qall service, helt kaanon!
Qall lurar folk !
Qall lurar folk! De ringde upp mig och ville att jag skulle byta abonnemang till deras, fick ett bra erbjudande i av försäljaren. Men när jag fick hem avtalet så stämde inte något mot vad försäljaren i luren hade sagt! Ljuger så det står härliga till !
Inget företagsabonnemang, fortfarande.
Som framgår av det jag skrev samt svaret till en annan skribent precis här nedanför så gällde det hela mitt privata Telenorabonnemang. Det andra, 3-abonnemanget, stod förresten inte heller på ett företag, så ditt "argument" faller platt. Säljaren gick igenom avtalet, men den genomgången och fakturan stämde inte alls överens med varandra , vilket du också hade sett om du faktiskt läst det jag skrev istället för att bara klippa och klistra in ett förberett svar. ;-)
Lite mer av poängen var ju annars just att jag INTE hade fått saker och ting svart på vitt - till exmpel ingen orderbekräftelse förrän jag hade ringt kundtjänst ett par gånger. De var inte direkt otrevliga, men inte alls serviceminded utan lät mest som om jag ringde och störde medan de spelade nätpoker.
Företag har ju ingen
Företag har ju ingen ångerrätt.
Privatperson
Inget av abonnemangen var, eller är registrerade på ett företag.
Sån pajas du är.. Du verkar
Sån pajas du är.. Du verkar helt rökt!
Du ahr ju en firma: http://allabolag.se/671129WLIF. Lotta, vad säger du nu? hhaha
Firma
Visst har jag en firma - det torde framgå rätt tydligt av den här hemsidans första sida - men inget av papperen från Qall Telecom var adresserat till firmanamnet, utan till mig personligen. Vad nu det skulle ha med någonting att göra när poäng #1 var att uppringaren uttryckligen nämnde Telenorabonnemanget som ju stod på en privatperson.
Uppföljning
Jag har ju glömt skriva vad som hänt senast!
Först, kom det en faktura. Den kom i ungefär samma veva som "uppsägningen" så jag sket helt enkelt i den. Sedan kom en påminnelse från PayEx häromdagen så jag sade åt dem också att jag hävt köpet mha paragraf 13 Distansavtalslagen. Igår kom en bekräftelse att de mottagit min invändning och underrättat sin uppdragsgivare. Spänning! Dramatik!
Uppsägning
Och nu ett brev om att de mottagit min "uppsägning", som dels har en 90 dagars uppsägningstid, men dels gäller från 5 oktober. Har de möjligen en lätt modifierad DeLorean som firmabil?
Rent formellt sade jag ju inte upp avtalet, jag annullerade det. Skillnaden är att om det sägs upp så har det gällt någon tid, vilket inte är fallet om man annullerar det. Man kan inte ha uppsägningstid på något som inte funnits och det kan vara det som är orsaken till den språkliga vurpan ovan - de har helt enkelt inte mallar och rutiner för att hantera det som stadgas i lag att de ska kunna hantera. OK, jag är inte särskilt förvånad...
Telefonsamtal
Igår ringde en kvinna från ett call-center (men påstod sig förstås ringa från Qall Telecom) och undrade vad som blivit av med porteringslappen. Den som hade fel nummer. Jag svarade att den hade fel nummer och att inte mycket i övrigt stämde med det som utlovades i det initiala telefonsamtalet och att jag hade hävt avtalet enligt Distansavtalslagen.
"Det ser jag ingenting om här" svarade hon.
Nähä. Exakt hur blev det mitt problem? (Svar: Det blev det inte.)
Orderbekräftelse
De här är rätt skickliga på att gräva ner sig i hål. Idag fick jag en första skriftlig orderbekräftelse. Den innehöll ingen information alls om mina rättigheter som konsument, vilket den ska göra. Jag har alltså en ettårig ångerrätt, istället för 14 dagar, för att de är klantarslen.
Skriv ny kommentar