Bildesign

XKR Victory

Bildesigners är lite som politiska partier, de ska skilja sig från mängden och skapa en unik plattform och profil samtidigt som de ska attrahera den stora massan köpare/väljare och därför stöta sig med så få som möjligt. Det här är två motstridiga krav som begränsar vad man kan göra. Det har blivit lika tydligt på moderna bilar som i dagens politik.

Vad gäller bilar kan man dela in deras design i fyra delar; fronten, bakdelen, interiören och en slags luddig helhet som samtidigt kan påverkas mycket av rätt små detaljer. En sådan liten detalj kan vara en liten spoiler på bakluckan som kan förändra intrycket av hela bilen.

Jag tycker det är riktigt synd att inte nya SAAB 9-5 Sportcombi hann börja produceras, den bakdelen är nog det snyggaste bakpartiet på en kombi som jag sett. Interiören är helt OK, förutom att jag inte riktigt förstår varför de ska envisas med att haka på trenden att sätta den tre-ekrade sportratten från en Snowracer GT i en stor familjebil. Jag minns att det var samma sak när jag funderade på att köpa en BMW 5-serie 1999, den tre-ekrade M-ratten var standard i nåt i övrigt trevligt paket så jag hade fått beställa den fyrekrade multifunktionsratten separat. En ratt som passade mycket bättre ihop med den övriga inredningen och såg betydligt trevligare ut samtidigt som den gav en bra överblick över instrumenteringen och bättre placering av knapparna på själva ratten. Den mest episka felrattningen jag sett utanför en Citroen måste vara nya Jaguar XJ. Tillsammans med de vulgärt kromade luftinsläppen (med blå lysdioder!) som nu formats till förvånade grodögon av Ian Callums treårige son har den blivit en teknobabbelspäckad pastish av XJns klassiska linjeföring -- faktiskt med en ratt som påminner väldigt mycket om den "riktiga" i gamla BMW, ett tecken på att den var gjord rätt. Bra design är bra design, oavsett tillverkare.

Men det är inte lätt att designa bilar, det ser man på alla andra misslyckanden: Nyare Audis som ser ut som kaskelotvalar i nosen. BMW som ser ut som nåt som hamnat i papperskorgen på origamikursen när de köpte fel papper. Mercedes som inte vet hur fan de ska se ut när de försöker slå sig ut ur gubbträsket. Volvo som har ett enda designelement -- Horburys skuldra -- som snart överanvänts så bilarnas kupéer ser ut som små bubblor på ett stort bilflak. Toyota, som försöker låta bli att synas alls - med ett undantag:

Det finns fina bilar. Och så finns det fula bilar. Och så finns det Prius som ser ut som om japanska staten startat en bildesignskola för blinda schimpanser och gett resultatet från inträdesprovet, där den enda sökanden var asfull, till Toyota. De drar så lite bensin därför att de är så jävla fula att de spontanteleporterar stora sträckor för att slippa synas.

Men de snygga bilarna då? Jodå, de finns som sagt. Peugeot 508 är skitsnygg. Fram. Bak, pfft. Om man kunde bygga ihop framdelen från 508:an med nya 9-5:ans stjärt... Eller köpa en Maserati Granturismo. Lite annan målgrupp, men vadtusan. Vill man komma billigare undan köper man en Jaguar XKR cab. De har lyckats med konststycket att ge caben en snyggare linjeföring än coupen, och med tanke på hur snygg coupen är så är det ingen lek. de flesta cabbar (Porsche, jag tittar på dig) ser ju ut som om man kapat av taket och slagit upp ett tvåmannatält från Biltema ovanpå men både Jaguaren och Maseratin är störtsköna både upp- och nercabbade. Plåtcabbar är fusk, även om senare Mercedes SLK och SL är helt OK. :-)

Trackback URL for this post:

https://webhackande.se/trackback/425

Kommentarer

Me 2

Själv skulle jag nog i så fall satsa på en elhybrid, med en elmotor i varje hjul. Elmotor av typ platt, borstlös likströmsmotor -- som naturligtvis fungerar som generator när man bromsar. Förutom motorbroms, så fixas även anti-ditten och anti-datten helelektroniskt.

Motor liknande den som jag köpte till min elhoj från http://www.goldenmotor.com/ (klicka på "Hub Motor" i menyn till vänster) fast uppskalad till sisådär 10-20 kw.

Och naturligtvis med LiFePO4-batterier, varför samarbete med kineserna är ett måste -- de är världsledande på det området.

Bilen skall vara tresitsig med föraren ensam i mitten där framme, och de två passagerarsätena snett bakom. Tänk McLaren F1.

Men jag är öppen för utbyte vad gäller alla delar som kan göras gemensamma. :)

Bilar -- gamla vs. nya

Vad som förvånar mig mest är att man spenderar så otroligt mycket pengar på att utveckla nya modeller stup i kvarten, i stället för att fortsätta att skaka ut buggarna ur de etablerade. Exempelvis SAAB spenderade tydligen ofattbara 16 miljarder kronor på att utveckla sin "nygamla" 9-5. Hur långt hade inte de pengarna räckt för att få SAAB på fötter -- i dessa dagar då det hela tydligen hängde på några få miljarder?

Hur kunde gamla VW-baggen bli en sådan formidabel succé? Jo, de byggde vidare på ett etablerat koncept år ut och år in. Och gamla Volvomodeller såsom PV, Amazon och P1800? Unikt utseende, som alla vi, som var unga på den tiden, kände igen på långt håll. Och kanske även dagens generationer?

Numera ser man ju för Böfvelen inte skillnad på nästan några modeller, de är till förväxling likadana.

För tusan! Satsa på en unik profil. Utveckla den under ett antal år. Sänk priset i takt med att investerat kapital har gett utdelning, och utvecklingskostnaderna har blivit en allt mindre del av den totala produktionskostnaden.

Hur jävla svårt kan detta vara, på en skala från ett till tio...?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Skriv ny kommentar

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Mer information om formateringsmöjligheter