Bahnhof

Frankfurt Bahnhof (NYTimes, AP)

Disclaimer: I min roll som IT-ansvarig för Piratpartiet har jag en relation med Bahnhof (en stor del av våra servrar står i deras bergrum Pionen) som skiljer sig från denna jag har med dem som privatperson. Den ena av de här relationerna är en hyfsat sund affärsrelation, den andra påminner mest om en dysfunktionell relation där ena parten försöker fly.

Jag bodde tidigare i en villa utanför Östersund med ett litet kontorsrum i ett kontorshotell inne i stan, vi kan kalla adresserna Kaukvägen respektive Prästgatan. Till en början hade jag Internet via ISDN (Telia) och sedan radiolänkar (Telenordia) via Jämtkrafts stadsnät. När de erbjöd fiber högg jag som en kobra och valde den lokala operatören ZedNet för både hemma- och jobblinan. Hemma gick det finfint, byborna gick man ur huse och hjälpte till att gräva fiber och den kopplades in som den skulle. På jobbet var det knepigare. Jämtkraft hade lovat (muntligt) att jag skulle få konvertera mitt radioabb till fiber utan att jag skulle behöva betala den extra startavgiften som nya abonnenter skulle betala. Den var på 4000:- plus moms, så det var ju lite pengar. Medan jag bråkade med Jämtkraft om det så ringde Bredbandsbolaget och erbjöd en 24mbit ADSL med fast IP och telefoni för bra pengar, så jag beställde en sån, "så länge". Den ADSL-linan är fortfarande huvudlina på det kontoret, när väl fibern blev levererad och inkopplad hos Jämtkraft så hade jag inte längre något akut behov av den, men tänkte att "nästa vecka, då har jag säkert tid att dra kabeln ner i källaren och koppla fibern". Jo, tjena.

Sent på hösten 2007 så fick Zednet för sig att de skulle sälja av alla sina privatkunder till ett annat bolag med kort varsel. Jag blev lite småsur och sade upp båda abonnemangen och bytte till Bahnhof istället. Eller, jag försökte byta. De kunde av oklar anledning inte leverera fiber hem till Kaukvägen så det blev ePhone där istället. Vid den här tidpunkten hade jag alltså en fungerande fiber hem via ePhone och en icke inkopplad fiber på jobbet via Bahnhof.

Inför flytten nu i år insåg jag äntligen att jag aldrig skulle få tummen ur med fibern på jobbet och sade upp den hos Bahnhof 091204. Det kom ett par fakturor till som jag betalade i tron att det var en uppsägningstid - tills det kom en i somras, då reagerade jag på att det ju var över ett halvår sen jag sagt upp fibern och började undra vad de höll på med. De påstod att jag hade ett aktivt abonnemang, men fakturan försvann när jag förklarade läget för dem. I höstas kom en ny faktura, samma resa. Nu idag kom ännu en faktura. De verkar fortfarande tro att jag har ett abbonnemang hos dem - i ett hus som jag flyttade från för ett halvår sen, i en fiber som en annan leverantör skickat bitar i.

En traceroute medan routern fortfarande var igång på Kaukvägen:

14  1568 ms   639 ms   360 ms  core3550.ephone.se [77.53.0.13]

Jag har sagt åt dem att om de kan visa hur man får in två fiberabonnemang i en fiber så ska jag betala (och komma förbi med två tårtor i en tårtkartong), men då har de bara annullerat fakturan. Problemet är väl att få dem att sluta skicka nya fakturor...

Trackback URL for this post:

https://webhackande.se/trackback/346
BilagaStorlek
Incidentrapport Bahnhof 2.1.odt86.48 kB

Kommentarer

Uppdatering.

I vintras beslutade jag i samråd med vår IT-ansvarige att flytta Piratpartiets servrar till en ny serverhall. Skälet var en serie olyckliga missförstånd och övertramp både från Piratpartiets och den tidigare serverhallens sida, som till slut ställdes på sin spets. Vi huserar nu i en annan serverhall och trivs bra där.

Piratpartiet tror på transparens och lever som vi lär. Därför publicerar vi nu en rapport om det inträffade. Den tidigare serverhallen har läst rapporten och givits möjlighet att svara på den, men har avböjt. Kontakta Rickard Olsson för mer info.

Anna Troberg
Partiledare

Ny faktura.

Det kom förstås en ny faktura som jag återigen bestred med hänvisning till vår tidigare korrespondens i ämnet. Jag fick svar efter en dryg vecka att jag inte sagt upp tjänsten och därför måste betala. Det är ju så dumt så servrarna coredumpar. De har inte levererat nån tjänst, jag har påpekat det för dem ett flertal gånger i över ett halvår och jag bor inte ens på adressen - de som bor på den aktuella adressen nu har fiber via Tele2.

Vill de att jag ska säga upp tjänsten så de kan påstå att jag erkänt att det funnits en tjänst att säga upp, eller vad är det frågan om? Kan de verkligen vara så tröga att de inte förstått problemet? Har det alltså inte framgått att där inte finns någon tjänst att säga upp? Tydligen inte. Jag blir så jävla matt...

Påminnelse

Nu kom ett mail - de påminner om fakturan från 2010-10-31, som de skickat till en adress som jag inte bor på, för ett abonnemang som de aldrig levererat.

Vilka clowner...

Uppsägning

Nu, efter två veckor, fick jag svar från dem igen - att de mottagit min uppsägning men att de kommer att fortsätta att fakturera för en tjänst de aldrig levererat i tre månader till. Lycka till.

Rätta vägen

Polisanmäl för försök till fakturabedrägeri. DÅ kanske de förstår att du menar allvar.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Skriv ny kommentar

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Mer information om formateringsmöjligheter