Brott och Straff

Blod och död

Då och då dyker diskussionen upp om vilket som fungerar bäst; hårdare straff eller större risk för att åka fast.

Jag tror att många som resonerar kring hårdare straff tänker ungefär såhär (mest undermedvetet): "Jag kan inte dödsmörda grannen som kör gräsklipparen klockan åtta på söndagsmorgonen, för jag skulle få sitta 8-10 på Kumla och vem ska då ta hand om baaarnen?". Nästa tanke är eventuellt "Men om jag skulle hitta på nåt sätt att klara mig undan... Hm." fast normala människor GÖR det ju aldrig, för vi har spärrar i våra skallar som gör så vi istället vinkar till grannen och ler medan vi tänker på att odla pilgiftgrodor i köksträdgården. Vi kopplar ihop att vi inte gör det med tanken att sitta i fängelse, fast det är egentligen våra inre spärrar mot att bete oss som bankirer som håller oss från yxan, det är inte fängelsestraffet. Kriminella använder generellt en oproportionerligt stor del av sin vakna tid att undgå upptäckt, inte att lobba för mildare straff.

Det här sambandet ser man tydligare hos såna som faktiskt begår brott, och vill man slippa studera mördare, upphovsrättsadvokater och andra fullblodspsykopater så kan man kolla i trafiken (det är också där jag har bäst koll på statistik, studier osv). Där finns det mycket forskning som entydigt visar att hårdare straff är fullständigt verkningslösa om de inte backas upp av en ökad risk att åka fast och att det dessutom är just risken i sig som avskräcker, inte straffet.

Låt mig förklara. Det strängaste straffet för fortkörning är döden. Att hela din familj (och din nya Audi) ligger i slamsor på E4:an tillsammans med en barnfamilj från Vetlanda på väg till Kolmården för att se matningen av delfinungarna. Blod och död överallt.

Får det folk att sluta köra för fort? Nä. "Det händer inte mig".

I min utbildning till ansvarig för SMCs MC-instruktörer i Jämtland fick vi bl.a. se en Australisk trafiksäkerhetsfilm med vanligt förekommande krockar och flygande bloddroppar, kroppar på bårar, gråtande släktingar på sjukhus och hela rasket i slow-motion till musiken från REMs Everybody Hurts. Skitjobbig. Den fungerade inte, folk kör som idioter ändå. Bilder på svarta lungor på ciggpaketen? "Det där är inte mina lungor, mina ser ut som rosa sockervadd inuti, inte som nåt de hittade under BT Kemi."

Men ställ ut en enda målad polisbil och döm ut straffet "fem minuters otrevligt samtal" så bromsar folk. Allihopa.

Grundproblemet är att folk är skitdåliga på att bedöma risker. Om riskerna inte stirrar dem i ansiktet hela tiden så förtränger vi dem, aktivt. Om vi inte ser en polis så tror vi inte att vi åker fast och åker vi inte fast så är ju straffet bara en abstrakt papperskonstruktion, oavsett vad det består i. Skit samma om jag dör ifall jag åker fast, jag kommer ju inte åka fast. Skit samma om alla jag känner dör om jag åker av vägen, jag kommer ju inte att åka av vägen.

En annan av de saker som gör så folk tror att hårdare straff funkar är att politikerna ofta backar upp satsningar på hårdare straff med att öka t.ex. mängden poliser ute på gatorna, för då får de den dubbla effekten av att de verkar göra nåt (straffen) samtidigt som de kan visa siffror och statistik på att de faktiskt gjort nåt (poliserna). När man BARA höjer straffen eller BARA ökar mängden poliser blir sambanden tydligare - det är polismängden (och då synliga poliser ute på gatorna, de som vänder papper bidrar inte till nåt om de inte frigör andra poliser som kan gå ut) som har en förebyggande effekt på brottsligheten. Vi kan t.ex. ta när vi chockhöjde böterna (mer än dubblade för de flesta brott) för en massa trafikbrott för ett tiotal år sen, det hjälpte ingenting för att förebygga dem, men det drog in en massa pengar till statskassan.

Alltså, vill vi minska brottsligheten får vi öka antalet poliser ute på gatorna och sätta en blankvässad stålspik i rattnavet på alla bilar. Riskmedvetande is a bitch.

Referenser
"Flera studier pekar på att till och med en fördubbling av bötesbeloppen och höga böter generellt inte har någon effekt alls på hastigheter. Många studier visar istället att effekter av bötesbeloppshöjningar och andra höjningar av sanktionerna bara har effekt om det kombineras med en ökad upptäcksrisk. Även om bilisterna är medvetna om de ökade sanktionerna anpassar man inte sitt trafikbeteende om de inte samtidigt upplever en åtminstone subjektivt sett stor upptäcktsrisk"
vti - Hur värderar bilisterna böter för olika trafikförseelser?
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:675307/FULLTEXT01.pdf

"De kraftigt höjda bötesbeloppen har inte avskräckt svenskarna från att köra för fort. Efter en nedgång i höstas har fler fartsyndare bötfällts hittills i år jämfört med tidigare år, visar ny statistik. Tillsammans har årets fortkörare betalat över 83 miljoner kronor till statskassan."
http://www.svd.se/fler-fartsyndare-trots-hogre-boter

Trackback URL for this post:

https://webhackande.se/trackback/512

Kommentarer

Skriv ny kommentar

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Mer information om formateringsmöjligheter