Det enda spårets politik

Man kan inte åka tåg i sverige längre, i alla fall inte vintertid. Jag minns på 80-talet när man pratade om de nyinköpta tågen från italien som inte fungerade i snö. Vi kan konstatera att ingen har lärt sig något sedan dess.

Förr kunde man i krislägen kalla in värnpliktiga för att reda upp snökatastrofer och liknande. Det går inte längre, delvis beroende på att totalförsvaret just nu består av sex stycken meniga som styrs av tretusen befäl som tittar förvirrat på varandra, och delvis på att det är helt verboten att göra samhällsstödjande saker om de kan påverka konkurrensen. Notera följande: Innan hemvärnsmän och värnpliktiga kan skickas ut måste juristerna reda ut om försvaret verkligen får röja snö i järnvägsnätet, bland annat av konkurrensskäl. Direkt citat från RoD för den som är nyfiken.
Det viktiga är alltså inte att kollektivtrafiken fungerar, utan att ingen riskerar att förlora pengar på att man försöker hålla samhället igång.

Fundera på vad det betyder i framtiden. Det svenska "försvaret" kan givetvis inte ställa sig och börja bekämpa en invasionsarmé, eftersom ärendet först måste gå på upphandling till Arkis Privatkår och fem-sex hyrsnutsföretag. De senaste tjugo åren har regeringarna varit så heta på privatisering att de dreglat åt tanken på att avlägsna saker ur statens åtaganden, och om möjligt dela ut enstaka saker till flera intressenter. Därför hade vi förr i tiden SJ, men nu har vi Vagnia, Lokia, Rälsia, Skenia, Spikia och Syllia. Inget av dessa företag har någon personal, för den är anställd av Värdia, Lokföria, Städia och Visslia. Eventuell last hanteras av nio andra företag. Inget av dessa företag har något ansvar för att någonting skall fungera. Inget av dessa företag sysslar med snöröjning. Inget av detta är minsta problem för våra politiker som åker SUV med chaufför eller regeringsjet när de skall förflytta sig. De enda som faktiskt verkar inse problemet är MP.
Det är inte bara tågnötterna heller, ett annat exempel är el- och telebolagen som går samma väg. Inget underhåll görs för det är ingen som har det direkta ansvaret. Röjning av ledningsgator görs endast undantagsvis.

Visst, ibland är det så att en princip är så viktig att den går före bekvämlighet. Så känner jag det för yttrandefriheten, till exempel. Brevhemligheten också. Demokratin. Däremot tycker jag inte att "Privatisering till varje pris" eller "staten får inte konkurrera med privata intressen" är så viktiga att de går före bekvämlighet, liv och hälsa. Det är dags för någon att räkna lite på samhällets förluster när en femtedel av befolkningen inte kan ta sig till jobbet i tid, och faktiskt göra något åt saken. När tio tusen elkunder blir utan värme i en vecka när det är trettio minusgrader och Strömmia glatt säger "vi äger inte ledningen, du får ta upp det där med Trådia i stället men de har bara telefontid fram till elva".
Vet ni vad? Jag skiter fullständigt i vem som äger kabeln, och vem som äger stolparna, och vem som äger klammern etc. Jag vill inte frysa ihjäl för att någon trodde att en verksamhet som borde ha EN ägare skulle funka lika bra med tolv. Jag vill inte få sparken för att det är omöjligt för kollektivtrafiken att följa tidtabellerna (som upprättats av ännu ett separat bolag utan kontakt med de övriga). Tung infrastruktur som elnät och järnväg fungerar bäst om det finns en totalentreprenör som har ansvar för hela funktionen. Sluta jamsa, köp in alla småföretag och slå ihop dem till stora, ansvarstagande monoliter igen och tvinga systemet att fungera. Vi har inte råd med det här gåvlösa experimentet längre.

Det senaste idiotkonceptet från EU som axelmakterna kämpar som illrar för att genomföra mer och större än andra länder är ett smart kraftnät som skall göra det möjligt för oss elkunder att kontrollera vår elhandel per timme i stället för på månadsbas som nu. Så jävla bra, då. Precis vad jag behöver. Jag antar att jag kan skriva ett kontrakt med Krämia från 09-16, med Stötia 16-23, med Chockia 23-00 och med Voltia 00-09. Det var på tiden att jag fick något mer oviktigt att splittra min uppmärksamhet på, så jag inte använder den till något viktigt. Som att ifrågasätta om riksdagsmän som sysslar med sånt här kan tänka.

Medan avregleringssekteristerna försöker ge oss fler elbolag, järnvägsdriftare och vägföretag än vi har tandkrämssorter har vi bara plats för en och en halv inriktning i riksdagen. Där det verkligen borde handla om tanke och valfrihet har vi partipiskor och en trångsynthet som gör att många av bänkvärmarna där kan se genom ett nyckelhål med båda ögonen samtidigt. De måste sopas bort. Häng med på höststädningen i September!

Trackback URL for this post:

http://webhackande.se/trackback/264

Kommentarer

Reclaim the Infrastructure

Visst är infrastrukturen alldeles för viktig för att läggas ut på privata, börskurskvartalsdrivna aktörer. Det har jag hävdat i ungefär 25 års tid nu (det var väl ungefär då som "privatiserings"-debatten startade?).

Synd att du i vredesmod lämnade vår dåvarande Skypekanal, där vi understundom föreföll att umgås ganska vänskapligt, i vredesmod, efter att jag då -- innan riksdagsvalet 2006 -- försökte få PP att ställa sig bakom parollen "Fritt Internet Till Alla". Kanske hade vi kunnat åstadkomma något bra redan då?

Reclaim my heart

Infrastruktur borde helst hanteras av folk som tänker långsiktigt. Den gamla sortens kapitalister.

Anledningen till att jag hoppade av Skype var dels ett datorras, och min ovilja att installera Skype igen, dels (större anledning) att jag kände att det var svårt att få folk att nappa på idéer men absolut mest för att jag faktiskt inte hade där att göra. Efter långt krånglande i olika riktningar enades man om att mötet var till för högre funktionärer som idésprute- och snabbkoordineringsforum. När något behövde hanteras BUMS skulle det vara rätt kanal.
Eftersom jag inte var funktionär alls utan plockades in som "idékläckare utan portfölj" var det logiskt att jag skulle sluta där. Eftersom ingen orkade ta tag i det tog jag ansvaret själv och hoppade ur.

Det riktigt roliga börjar

Det riktigt roliga börjar förstås när man väl kommer fram till Trådia mellan 10:30 och 11:00 och de vänligt förklarar att de inte kan ta in en offert från Hemvärnet om de inte fått en order från Strömmia.

När man väl rett ut det lider man av groteskt allvarliga stressymptom, ringer till Försäkringskassan och får reda på att man behöver ett läkarutlåtande från Sjukia, trots att de inte får bry sig om vad läkarna säger längre.

KASSan

Försäkringskassan är en helt egen mardröm vad gäller integritet och trovärdighet. Det där systemet de har med "förtroendeläkare" som har högre trovärdighet än vilken specialist som helst, trots att de aldrig träffar patienten, är nånting som socialakrobaterna importerade direkt från det östtyska angiverisystemet. Vissa är trovärdigare än andra, även om de inte har en aning om vad de talar om. Det är så man blir gråtfärdig.

För att upprepa en slogan jag skrev för en valaffisch: "Regeringen har minskat antalet sjuka människor, enligt viss statistik, men känner DU någon som blivit friskare?"

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Skriv ny kommentar

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Mer information om formateringsmöjligheter

Type the characters you see in this picture. (verify using audio)
Type the characters you see in the picture above; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.